مراعات اصل «حجاب» برای بانوان محترمه امری فطری، عقلانی و شرعی است و رعایتش به دلیل قاعدهی ملازمهی بین حکم عقل و حکم شرع (کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ العقل حَکَمَ بِهِ الشَّرع و کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الشرع حَکَم بِهِ العقل) به معنای اینکه هر آنچه عقل بدان حکم میکند، شرع مقدس نیز به آن حکم مینماید و بالعکس، عقلا و شرعا واجب است.
اما رعایت میزان پوشش در میان بانوان متفاوت است!!
بر اساس آیهی «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً» (احزاب: ۵۹)
یعنی: «اى پیامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابهای خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و رحیم است».
اگر پذیرفتن اسلام و بعد از آن باور به خدا و ولایت او را به معنای شهادتین زبانی و آنگاه حاضر ساختن خدا و آیات غیبی او در قلب و جان خود و سپس فانی کردن افعال، صفات و ذاتمان در وجود پاک و مقدسش بدانیم، در این صورت اگر زنی مسلمان شد و سپس در قلبش خدا را پذیرفت و به ولایتش (که همان ولایت رسول الله و ائمه معصومین، خصوصا بانوی دو عالم حضرت صدیقهی طاهره فاطمه زهرا (علیهم السلام) است) باور و ایمان پیدا نمود، مطابق با آیهی مذکور در زمره و از مصادیق زنان مومنه خواهد شد؛ لذا بسیاری از دختران و زنان مسلمان و مومنهای که علاوه بر ولایت خدا، ولایت حضرت زهرا (س) را نیز با جان و دل پذیرفته و ایشان را به عنوان یک زن مسلمان و یک انسان کامل برگزیدهاند، شایسته است تا با پذیرش ولایت آن حضرت در خانهی قلبشان، ابتدا وجود مطهر آن بانوی مظلومه را درک کنند و بعد از آن وجودی از خود نبینند، تا بتوانند در مسیر زندگی و بندگی آنها نیز مانند ایشان در ظاهر و باطن مورد رضایت پروردگارشان قرار گیرند، در اینجاست که سبک زندگی این دسته از زنان و دختران در دنیا، مانند آن بانوی محترمه گردیده، گفتار، اخلاق و رفتارشان نیز فاطمی میگردد؛ پس اینچنین میتوان گفت که رعایت میزان پوشش در میان زن مسلمان عفیفه و مسلمان عفیفهی مومنه متفاوت است، یعنی بر زن مسلمان عفیفه پوشش زهرائی به دلیل عدم پذیرش ولایت حق و حضرت زهرا (س) فرض و واجب نبوده ولی بر زن مسلمان عفیفهی مومنه با فرض قبول ولایت حق و ولایت آن سیدهی بانوان دو عالم و زنان اهل بهشت، پوشش چادری یا شبه چادری به عنوان حکمی الهی مطابق با استفاده از سیاق آیه فرض، لازم و واجب میباشد و این حکم علاوه بر مطلبی که بیان شد از استعمال فعل مضارع «یدنین» در آیه به معنای «میپوشند» گرفته میشود به معنای «باید بپوشند»!، زیرا در ادبیات عرب گاهی فعل مضارع در مقام معنای امر استفاده میشود. از اهداف بلاغی این روش تأکید بر الزامآور بودن دستور، افزایش حس فوریت در اجرا، تنوع بخشیدن به شیوههای بیان و نشان دادن جدیت گوینده است، و گویا یک «لام أمر» در تقدیر وجود دارد که ساختار کامل آن به این صورت است: «قُلْ ... لِیُدْنینَ» یعنی: ای پیامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابهای خود را بر خویش فرو افکنند! همانگونه که در ترجمهها اینگونه ترجمه شده است.
یادآوری یک نکتهی فقهی: مراعات پوشش کل بدن زن مسلمان (غیر مومنه و مومنه)، غیر از صورت و کفین بنا بر نظر مشهور فقها واجب و الزامی میباشد. والعاقبة لاهل التقوی
✍️حمید حنائی نژاد
#فاطمیه